Кампанията на Next Level продължава с борба с бърнаута

„Красив ум в красиво тяло“ развенчава митовете за професионалното прегряване.

Светът замря, но изискванията се движат на все по-бързи обороти. Налага ни се да влагаме все повече сили, за да се адаптираме и пренастроим. Изчерпваме все по-бързо ресури, които нямаме време да възстановим. Не е изненадващ фактът, че Световната здравна организация определя бърнаут за епидемията на 21 век. В своята същност той е системно и продължително пренебрегване на човешките потребности. Знаем все повече за него, но нека започнем с три от най-големите заблуди:

Заблуда №1: Бърнаут е лесен за откриване

Често бърнаут може да бъде определен като депресия, заради подтиснатостта и затварянето в себе си. Смяната на настроенията, умората и неглижирането на собствените потребности може да се отчитат като временен плод на работохолизъм и изтощение. Симптоматиката понякога се усеща късно , едва когато рязко влоши качеството на живот.

Заблуда №2:Бърнаут се дължи единствено на лоши стратегии за справяне от страна на индивида

Всъщност от бърнаут страдат отговорни и амбициозни хора, които имат високи постижения. Това са енергични хора, които поемат задачите си въодушевено. Полагат много усилия и са доказали своя професионализъм. По-скоро подхлъзването към прегарянето е заради желанието на личността да се докаже, а не заради лошите стратегии за справяне.

Заблуда №3:Стресът е вреден за вас

Стресът в малки дози води до растеж. Той ни мобилизира и вади скритите ресурси. Ние имаме естествени защити срещу въздействието му и организмът ни освобождава комбинация от химични вещества в мозъка, изостря сетивата и подобрява способностите ни да мислим по-ясно и да изградим стратегия.

„По друг начин стои въпросът с хроничния стрес“, казва психологът Ани Владимирова. „Именно той води до риск от бърнаут точно както се илюстрира в нашата хубава поговорка: „Капка по капка, вир става“. Ако добавим и продължение, то би било: „…вирът прелива, а водата руши всичко по пътя си, когато бентът се скъса“. Лесно в представите ни излиза и другата позната аналогия с тенджерата под налягане. Когато винтилът не се отпуска периодично или е неизряден, така полезната ни тенджера се превръща в опасна бомба, а финалът е разрушителен“, категоричен е психологът.
Ето и кои са „капките“ (сигналите), които Ани Владимирова ни съветва да обърнем внимание, както и начините да се справим с тях.

  • Загуба на жизненост
  • Колкото и парадоксално да изглежда, за да се справим с липсата на енергия, трябва да се движим. Ние сме като динамо, затова тук мозъкът лъже тялото. Поради тази причина активните аеробни тренировки са почти като вълшебство. Те покачват нивата на ендрофини. Така загубата на жизненост и лошото настроение са изместени по естествен път. Енергията идва към всеки мускул и орган и ние с изненада можем да открием, че всъщност имаме енергия.

  • Намалена производителност и повишени нива на грешки
  • Тези две „капки“ самного плащеши за хората, които въпреки прегарянето искат дасе справят още и още. Нарушените феномени на вниманието и понижената производителност обаче не се повлияват от още ментално усилие и дълги часове упорство. Вместо това реагират чудесно на кардио тренировките. Повишеното снабдяване на мозъка с кислород дава отражение много бързо. Тренировките от арсенала на LES MILLS активират именно аеробния режим на тялото и чистят токсичността на прегарянето. Двете хемисфери на мозъка се балансират и можем много по-добре да изпълним задачите си за по-малко време.

  • Разстройство на настроението
  • Прегарянето е несъвместимо с положителен емоционален фон. Разбира се, за това е отговорна стресовата биохимия. Поради тази причина е нужно ние самите да станем „чистачи“ на стресовия „боклук“. Най-лесно се получава с интензивна аеробна тренировка, която по възможност да продължи над 30 минути. Чрез нея ще произведем достатъчно ендорфин и така нивата на серотонин ще се покачат. В това е тайната на усмивката и по-добрият поглед към света. Добре е тези тренировки да станат навик!

  • Прекомерна умора
  • Тя е безапелационен симптом, който влияе много силно на всяко решение и действие. Хубаво е, че започва да си отива чрез интензиви кардио тренировки, защото се понижава нивото на PH в кръвта. Трябва да знаем, че колкото по-висока е киселинността на кръвта, толкова по-уморени ще се чувстваме. Поради тази причина дали ще тичаме на пътеката, дали ще имаме тренировка, базирана на бойни изкуства или танци, всичко ще има ефект за биологичното изчистване на умората.

  • Безсъние
  • За безсънието активните цялостни тренировки с кардио натоварване са успешно лекарство. Цялостно подобрената циркулация в тялото ускорява метаболизирането на адреналина и тироксина. Това са хормоните, които държат човек в състояние на бдителност и възбуда. Съответно, след като им помогнем да се редуцират чрез спорта, ще можем да спим по-добре.

  • Високо кръвно налягане
  • Естествено, когато прегарянето пренавие оста на стреса, в тялото ни, наред с другите стресови хормони, има много адреналин. Той е главният виновник кръвното налягане да варира. Той кара много хора да носят със себе си уплашено апаратите за измерване на кръвното налягане. Но вместо страх, много по-добро решение е практикуването на йога и аеробни тринировки с плавно, но постоянно натоварване. Те ще изчистят тялото от стресовите хормони. Ще успокоят вегетативната нервна система, която е клапата, през която се изпуска негативната пара на бърнаут.

  • Уязвимост към болести
  • Ако сме подлъгани от умората, можем да останем на дивана, да се храним емоционално, да забравим нуждите на тялото си. То обаче е изворът ни на здраве. Активните цялостни тренировки покачват нивата на лимфоцитите в тялото. Подобряват циркулацията на лимфната система. Така гарантирано ще се справим и с тази „капка“ на бърнаут.

    Всички изброени симптоми се комбинират и водят до тежка емоционална, физическа или когнитивна умора, понижени нива на ангажираност за работа, слаба производителност и чувство за некомпетентност. Спортът е най-достъпният, бърз и ефективен антидот на бърнаут. Той може да пренареди ежедневието ни, да ни свърже с нови хора, да ни донесе спокойствие и усещане за справяне. Ще ни държи далеч от лекарствата, апарата за кръвно налягане, сънотворните и прекомерните дози кофеин. Фокусирани върху усещането за жизненост на тялото, ще можем да се отдръпваме назад, за да виждаме красотата на цялостната картина на живота.